Συνεντεύξεις
Σχολιάστε

Συνέντευξη με τον Χρήστο Καπενή

Ελαστική φιγούρα με σαγηνευτικό ηχόχρωμα φωνής και βαθύ σκούρο βλέμμα. Εραστής του αθηναϊκού κέντρου, αφήνει τα αποτυπώματα του στις θεατρικές σκηνές της  πόλης και  μας σκουντάει  το ενδιαφέρον. Αφηγηματικός στέκεται συνήθως μπροστά στους θεατές και εκπνέει πάντα ένα μυστήριο. Σκοτεινοί ρόλοι τον προστατεύουν από την έκθεση του πραγματικού εαυτού του.  Στη σκηνή λέει ότι δεν έχει άμυνες. Όχι τόσες όσες έχει στη ζωή.  Ο ίδιος εξηγεί ότι το δράμα δεν είναι προσωπική του επιλογή παρόλο που τον βλέπουμε αρκετά σε ανάλογους ρόλους.

«Θεωρώ πως τυχαίνει. Δεν έχω προαποφασίσει τίποτα. Κριτήριο μου είναι οι άνθρωποι που συνεργάζομαι και το έργο-project. Δεν με απασχολεί σε ποιο είδος θεάτρου ανήκει»

Συχνά ακούγεται στην εποχή μας η λέξη τυχερός όταν κάποιος μπορεί και επιλέγει τις δουλειές του εν μέσω κρίσης.  Είναι θέμα τύχης άραγε ή ταλέντο;

«Θεωρώ πως το ταλέντο είναι τρόπος σκέψης, τρόπος λειτουργίας και τρόπος διαχείρισης της εκάστοτε κατάστασης. Το οποίο πρέπει να μας συνοδεύει στη ζωή, όχι μόνο στην τέχνη.  Σίγουρα εμπεριέχει χάρισμα σίγουρα πρέπει να υπάρχει και εξέλιξη προσωπική»

Το πρόσφατο παρελθόν του δεν κρύβει ούτε απωθημένα παιδικής ηλικίας για την υποκριτική ούτε κάποια σημάδια στις πρώτες σχολικές παραστάσεις. Ο Χρήστος Καπενής αποφάσισε να πάρει το δρόμο του ηθοποιού ενήλικας πια. Ένας προβληματισμός, μία ιδέα, δύο τρείς συναντήσεις και η πραγματική διαδικασία τον έφεραν πάνω στο σανίδι. Δεν υπάρχει κανένας συνδετικός κρίκος με την υποκριτική ούτε στην οικογένεια ούτε στο κοντινό περιβάλλον.  Καμιά φορά αναρωτιέται, μου είπε, πως θα ήταν αν είχε κάποιον δικό του άνθρωπο μέσα στα «πράγματα».  «Καλύτερα έτσι» απαντάει μετά από λίγο, μονολογώντας.  Καλύτερα να ξέρει ότι όλα ξεκίνησαν  από αυτόν και οδηγούνται από αυτόν.

DSC_0121s

 

Έχει δουλέψει και άλλου. Όταν χρειάστηκε, δεν ήταν μόνο ηθοποιός. Θα πει ναι σε παραστάσεις που του αρέσουν και όχι σε αυτές που δεν ταιριάζει.  Δεν λείπει όμως και ο συμβιβασμός από τις επιλογές του.

«Προσωπικά, ξεκίνησα να εργάζομαι με το που έσκασε αυτό που λέμε –κρίση- .  Οπότε ότι έχω ζήσει και ότι έχω βιώσει σε αυτό το επάγγελμα είναι μέσα στην κρίση. Δε γνωρίζω πως ήταν το -προ κρίσης- .  Δε με φοβίζει όμως  τίποτα» 

Μεγάλωσε στη Νέα Φιλαδέλφεια. Το σπίτι του ήταν κοντά στον ζωολογικό κήπο.  Ο ίδιος μου περιγράφει ότι  κάθε πρωί, ξύπναγε και άκουγε τον Δούκα να βρυχάται. Το λιοντάρι αυτό δεν υπάρχει πια, ούτε ο ζωολογικός κήπος.  Πέρασε εφηβεία και νιάτα με μουσική βιβλία και graffiti.  Ίσως η μπάντα που ήταν τότε να τον μύησε στην ηδονή της αυτοέκθεσης και κατ’ επέκταση στο μικρόβιο του ηθοποιού.  Είναι άνθρωπος της μεταμόρφωσης και της διαδικασίας. Γι αυτό απολαμβάνει το θέατρο και όχι την τηλεόραση.  Τον ρώτησα αν είναι ξεκάθαρη μέσα του η οποιαδήποτε επιρροή που μπορεί να του αφήσει ένας ρόλος.

«Φυσικά! Με αλλάζει, με εξελίσσει, με κάνει διαφορετικό. Διαμορφώνει και μεταμορφώνει την καθημερινότητά μου. Και αυτή είναι η γοητεία. Με κάνει να βλέπω στοιχεία μου που πολλές φορές αγνοώ την ύπαρξή τους. Με κάνει να κατανοώ τον εαυτό μου περισσότερο»

DSC_0106s

Ο  Χρήστος δεν θα κάτσει πολύ ώρα ακίνητος.  Του λείπει ο χορός μου λέει αλλά κάπως κάπου τον συναντά στην σκηνή.  Πολύ τρέξιμο και λίγος χρόνος προσωπικός.  Με την συζήτηση μαζί του κατάλαβα ότι κάθε παράσταση κρύβει και μία μικρή ή μεγάλη σχέση ερωτική.  Η πρώτη γνωριμία με το έργο. Αμηχανία στις συναντήσεις. Ο πρώτος ενθουσιασμός.  Μετά το δέσιμο της ομάδας. Ώρες ατελείωτες μαζί και στην πρόβα και στην σκηνή, και μετά ένα ποτό για καληνύχτα. Ρουτίνα.Φθορά και… το τέλος. Ένα τέλος μίας παράστασης και η αρχή μίας άλλης.

Αποτελεί  εμπόδιο σε μία δουλειά, να μην ταιριάζεις με έναν ή περισσότερους σε μία ομάδα;

Τον ρώτησα.

«Και βέβαια αποτελεί εμπόδιο αλλά εάν το πλαίσιο είναι ισχυρό και υπάρχει αληθινή ανάγκη όλα λύνονται. Με ενδιαφέρει στις συνεργασίες μου να υπάρχει αλήθεια, έμπνευση, δημιουργικότητα και η κάθε δουλειά να έχει λόγο ύπαρξης. Δεν θέλω να κάνω δουλειές που να προβάλλουν το «εγώ» μου. Το καλλιτεχνικό μου κίνητρο είναι καθαρό μέσα μου. Θέλω όσο γίνεται η παράσταση από μόνη της να έχει λόγο που επικοινωνεί με τον κόσμο και να έχει θέση»

Και ποιος είναι ο μεγαλύτερος σου φόβος στη δουλειά; Στη ζωή;

Η μοναξιά (Και στις δύο περιπτώσεις).

Φέτος ήταν μία παραγωγική θεατρική διαδρομή που φτάνει σιγά σιγά στη σιωπή της για να ξεκινήσει  έπειτα κάτι καινούργιο.

«Η χρονιά που πέρασε ήταν γεμάτη. Δημιουργικά και καλλιτεχνικά. Βρέθηκα σε projects για τα οποία αισθάνομαι περήφανος. Ήταν δουλειές τόσο διαφορετικές μεταξύ τους αλλά και τόσο ξεχωριστές για εμένα. Αυτή την περίοδο είμαι στην παράσταση «Στη χώρα μου λένε ότι το Τσερνόμπιλ είναι ένα δέντρο που μεγαλώνει», στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, το κείμενο είναι του Δημήτρη Αλεξάκη και η σκηνοθεσία της Φωτεινής Μπάνου. Επίσης κάνω πρόβες για δύο νέες παραγωγές που θα ανέβουν το χειμώνα »

Τον  Χρήστο Καπενή τον συναντήσαμε στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων και την παράσταση «Στη χώρα μου λένε ότι το Τσερνόμπιλ είναι ένα δέντρο που μεγαλώνει». Του αρέσει πολύ που στην παράσταση αυτή του δίνεται η δυνατότητα να μιλήσει με τον κόσμο. Να νιώσει τον παλμό τους. Να τους ακουμπήσει.  Οι συνεχείς πρόβες για την επόμενη χρονιά δεν του δίνουν πολύ χρόνο να απολαύσει διακοπές. Βρίσκει όμως τρόπους να χαλαρώνει.

«Μ’ αρέσει να συναντώ τους ανθρώπους που αγαπώ, να πηγαίνω μαζί τους για φαγητό. Μου αρέσει να περπατάω πολύ. Επίσης το σινεμά, το διάβασμα, να χαζεύω στο ιντερνετ»

DSC_0037_1s

Aν μπορούσες να διακτινιστείς στο χώρο αλλά και στο χρόνο που θα ήθελες να βρίσκεσαι αυτή τη στιγμή; Είπα.

«Σε ένα νησί, ήσυχο. Να ξυπνάω ότι ώρα θέλω. Να βλέπω τη θάλασσα, να πίνω μπύρες και να βλέπω όλη μέρα το Euro, στο καφενείο, με τους παππούδες του χωριού!!»

* Η φωτογράφηση έγινε στο εργαστήριο Citrus Ties του Στράτου Πατλαμάζογλου.

 Επιμέλεια φωτογράφησης και κειμένου Άννα Κάντα

Διαβάστε εδώ σχετικό άρθρο για την παράσταση «Στη χώρα μου λένε ότι το Τσερνόμπιλ είναι ένα δέντρο που μεγαλώνει» στον πολυχώρο ΚΕΤ

KETLOGO-01.jpg

Κύπρου 91α & Σικίνου 35α
11361 Κυψέλη, Αθήνα
213 00 40 496
69 45 34 84 45

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s