Είδαμε
Σχολιάστε

Είδαμε τον Γιώργο Κοτανίδη πίσω από το πολιτικό πρόσωπο του Νίκου Ζαχαριάδη.

Ο Νίκος Ζαχαριάδης είναι μια από τις πιο εμβληματικές μορφές της Αριστεράς και σίγουρα η πλέον αμφιλεγόμενη. Η ιστορία του λίγο πολύ γνωστή και περιπετειώδης: Για πολλά χρόνια ηγετικό στέλεχος του ΚΚΕ και γενικός γραμματέας του, με απόλυτη εξουσία, διαρκείς διώξεις και φυλακίσεις, εγκλεισμός στο Νταχάου στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια πρωταγωνιστικός και αινιγματικός ρόλος στον Εμφύλιο. Το 1956 αποκαθήλωση από το αποσταλινοποιημένο καθεστώς και εξορία, αρχικά στο Μποροβίτσι της ΕΣΣΔ και στη συνέχεια ακόμα πιο μακριά, στο παγωμένο Σουργκούτ της Σιβηρίας, μέχρι την 1η Αυγούστου 1973, όταν αυτοκτονεί, απογοητευμένος από την εγκατάλειψη και την απαξίωση που του επεφύλασσαν οι παλιοί του σύντροφοι.

 Αυτά ως προς το ιστορικό κομμάτι, γιατί υπάρχει και η άλλη πτυχή, η τραγικότητα ενός ανθρώπου που γνωρίζει την αποθέωση, την απόλυτη προσωπολατρεία και στη συνέχεια την πτώση, τον εξευτελισμό και δοκιμάζει την πικρία, την ομπίντα. Αυτή ακριβώς η διάσταση φαίνεται ότι κέντρισε το ενδιαφέρον του Γιώργου Κοτανίδη, που ανέλαβε την εξαντλητική έρευνα σε αρχειακές πηγές, τη συγγραφή, τη σκηνοθεσία του έργου «Ομπίντα, οι τελευταίες ώρες του Νίκου Ζαχαριάδη» και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Πρόκειται για ένα τιτάνιο έργο και ένα προσωπικό στοίχημα που ο θεατής το αντιλαμβάνεται παρακολουθώντας τον Κοτανίδη να αποδίδει, σχεδόν βιωματικά, τις τελευταίες τέσσερις μέρες του Ν. Ζαχαριάδη πάνω στη σκηνή.

Συνομιλεί με τα φαντάσματα που τον κατατρέχουν, ξεκινώντας από τον τελευταίο άνθρωπο που τον επισκέφθηκε στην εξορία, τον Κώστα Λουλέ, προκειμένου να τον μεταπείσει, με τους παλιούς συντρόφους του που του εκτόξευσαν βαριές κατηγορίες, τη μάνα του που υπεραγαπούσε, τη γυναίκα του που τον αποκήρυξε και τα παιδιά του που στερήθηκε. Το μεγάλο ζητούμενο του έργου είναι η ισορροπία ανάμεσα στον ιδεολόγο Ζαχαριάδη και στον άνθρωπο Ζαχαριάδη, στο πρόσωπο που υπηρέτησε μέχρι τέλους τα πιστεύω του και σε αυτό που οδεύει προς το θάνατο. Η αγωνία μπροστά στο επικείμενο τέλος του, οι ενδεχόμενες αμφιταλαντεύσεις και αναθεωρήσεις όμως, μένουν κρυμμένες πίσω από το ιδεολογικό μανιφέστο του ήρωα, χωρίς να φωτίζεται, όπως θα περιμέναμε, η ανθρώπινη πλευρά του.

Ο Γ. Κοτανίδης φέρει το μεγάλο μέρος της παράστασης στους ώμους του. Ως Ν. Ζαχαριάδης, μονολογεί και διαλέγεται για 90 λεπτά, πλαισιωμένος από τους Δώρα Χρυσικού και Σπύρο Περδίου, οι οποίοι υποδύονται, σε δεύτερο επίπεδο, τα πρόσωπα που στοιχειώνουν τον ήρωα. Η παράσταση εκτυλίσσεται στο λειτουργικό σκηνικό της Πουλχερίας Τζόβα, που παραπέμπει σε ένα τεράστιο ρολόι (ο χρόνος κυλά αμείλικτα μέχρι την τραγική στιγμή της αυτοκτονίας), και το οποίο άλλοτε διαχωρίζει και άλλοτε φέρνει σε επαφή τον πρωταγωνιστή με τους δύο άλλους ηθοποιούς. Οι επιλογές από κλασικά κομμάτια που αγαπούσε ο Ζαχαριάδης, σε επιμέλεια του Νίκου Γιατράκου, δίνουν τον προσωπικό τόνο που χρειάζεται, ενώ το video art της Κλεοπάτρας Κοραή, με ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό, οπτικοποιεί τα πρόσωπα και τα γεγονότα που αναφέρονται.

Ένας άνθρωπος καταδιώκεται και αφανίζεται από τους μηχανισμούς εξουσίας που ο ίδιος δημιούργησε, στερώντας του ακόμα και το ίδιο του το όνομα, και η ομπίντα του κατακλύζει όλο το έργο. Αυτή η ομπίντα, η ανείπωτη πικρία, η ματαίωση,  προσφέρει στο θεατή απλόχερα τροφή για σκέψη και ίσως εν τέλει τον ωθήσει να διαβάσει και ένα βιβλίο ιστορίας για την ταραγμένη εκείνη εποχή.

Κείμενο/ Βάσω Σπυροπούλου

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Γιώργος Κοτανίδης

Συνεργαζόμενος σκηνοθέτης: Ιωσήφ Βαρδάκης
Σκηνικά: Πουλχερία Τζόβα
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Video art: Κλεοπάτρα Κοραή
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Γιατράκος
Παίζουν οι ηθοποιοί: 
Γιώργος Κοτανίδης
Δώρα Χρυσικού
Σπύρος Περδίου

Παραγωγή: Ομάδα Σαλτιμπάγκοι
Πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s