Είδαμε
Σχολιάστε

Νευρώδες με στοιχεία θρίλερ. Είδαμε το «Χέρι του Γιάνος» στο θέατρο του Νέου Κόσμου

Εκ πρώτης όψεως, το «Χέρι του Γιάνος» μπορεί να φαίνεται σαν σύλληψη παράδοξο στον θεατή. Γραμμένο από σύγχρονο συγγραφέα, τον Αργεντίνο Daniel Dimeco, το πλαίσιο στο οποίο τοποθετείται το έργο είναι τα χρόνια του «Μεγάλου Τρόμου», όπως αποκαλείται η εφιαλτική περίοδος των σταλινικών διώξεων που έλαβαν μέρος στη Σοβιετική Ένωση λίγο πριν τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Αν αναλογιστεί όμως κανείς ότι ο συγγραφέας ουσιαστικά μεγάλωσε μέσα σε μία από τις αγριότερες δικτατορίες της Λατινικής Αμερικής, μπορεί να σκεφτεί ότι η ουσία των πραγμάτων εκτείνεται πέραν της ιστορικής αναπαράστασης. Ο αυταρχισμός και ο απολυταρχισμός, η εκμηδένιση των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από τις δομές της εξουσίας, η προδοσία, είναι μερικά από τα θέματα τα οποία θίγει το «Χέρι του Γιάνος».

duduka_%cf%84%ce%bf%cf%87%ce%b5%cf%81%ce%b9%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%b3%ce%b9%ce%b1%ce%bd%ce%bf%cf%82_5

Η σκηνική λιτότητα της Άση Δημητρολοπούλου που επιλέχθηκε μάλλον βοηθά το θεατή να εστιάσει περισσότερο σε όσα συμβαίνουν, παρά στο να δει «μια παράσταση για τον Στάλιν και τον Λαβρέντι Μπέρια». Το ασφυκτικό, σκοτεινό σκηνικό, χωρίς άμεσες, προφανείς αναφορές στον χώρο και το χρόνο του δράματος συντελεί στον τονισμό της νοσηρής ατμόσφαιρας που σκηνοθέτησαν η Ιουλία Σιάμου και Ζωρζίνα Τζουμάκα, ανεξάρτητα από εποχές, χώρες, ενδεχομένως και πολιτεύματα. Το στοίχημα που κερδήθηκε περισσότερο ήταν ακριβώς η μεταφορά αυτού του προβληματισμού – η παράσταση μπορεί να κρατήσει το θεατή έτσι κι αλλιώς, το «Χέρι του Γιάννος» είναι νευρώδες, με πολλά στοιχεία θρίλερ.

Αν και ο Λαυρέντι Μπέρια ήταν δυστυχώς μια καθόλα υπαρκτή προσωπικότητα, η ιδέα να μην επιστρατευτεί ούτε στο ελάχιστο η φυσιογνωμική ομοιότητα του ηθοποιού με το ιστορικό πρόσωπο μάλλον έδωσε την ελευθερία στον Νικόλα Αγγελή να ξεδιπλώσει με ανατριχιαστικό τρόπο όλα όσα στην πραγματικότητα αντιπροσώπευε ο Μπέρια, σε μια ερμηνεία που σίγουρα σφραγίζει την παράσταση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι υπόλοιποι συμπρωταγωνιστές υστερούν. Όσο για τον ίδιο τον Γιάνος, σε μια εποχή που συνεχώς βομβαρδιζόμαστε για την δύναμη των «fake news» και των «echo chambers» σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση και τον ρόλο που αυτή καλείται να παίξει, ο χαρακτήρας του μοιάζει να καταλαμβάνει ακόμα πιο κεντρικό ρόλο.  Έστω και αν το παιχνίδι της ενημέρωσης έχει σήμερα ολότελα αλλάξει, η δύναμη της πληροφορίας δεν παύει να αποτελεί βασικό εξουσιαστικό εργαλείο, αντίστοιχα με τις ψεύτικες, προπαγανδιστικές ειδήσεις που δημοσίευε ο Γιάνος στην «Πράβδα».

duduka_%cf%84%ce%bf%cf%87%ce%b5%cf%81%ce%b9%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%b3%ce%b9%ce%b1%ce%bd%ce%bf%cf%82_3

Όσο η παράσταση εξελίσσεται, οι ήρωες στο «Χέρι του Γιάνος» τσακίζονται, παρασυρόμενοι ο ένας μετά τον άλλο στην δίνη της απανθρωπιάς και της προδοσίας. Έτσι και αλλιώς, σε παιχνίδια που παίζονται με τέτοιους κανόνες, κανένας δε μπορεί να είναι για πάντα ασφαλής, καθώς η διάβρωση που προκαλούν οι σχέσεις εξουσίας είναι ολοκληρωτική. Στην ιστορική πραγματικότητα, είκοσι σχεδόν χρόνια μετά τον «Μεγάλο Τρόμο», ο κάποτε παντοδύναμος Μπέρια θα εκτελεστεί, βρισκόμενος από θύτης, θύμα του ίδιου παρανοϊκού μοντέλου που ο ίδιος είχε πιστά υπηρετήσει.

Κείμενο/ Γιώργος Θάνος

Η παράσταση συνεχίζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Πληροφορίες θα βρείτε εδώ.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s