Είδαμε
Σχολιάστε

Η παράσταση Lebensraum μειώνει την απόσταση θεατή και ηθοποιού για χάρη ενός πειράματος.

Σ’ ένα κενό γκρίζο δωμάτιο, δύο οθόνες υποδηλώνουν προφανώς και δύο θέσεις. Η ακολουθία λογικών συμπερασμάτων μπορεί να προκύψει από την παρατήρηση. Παρατήρηση ανθρώπινων αντιδράσεων που θα μας οδηγήσουν σε ένα ασφαλές συμπέρασμα. Μας αφορά άραγε ο λόγος και η διαδικασία ενός πειράματος; Ας πούμε πως όχι. Ας πουμε λοιπόν ότι μας πληρώνουν για να συμμετέχουμε σε ένα πείραμα. Δεν μας στοιχίζει απολύτως τίποτα παρα μόνο λίγο χρόνο που εξαγοράζεται επιεικώς προς όφελος πάντα κάποιας ευνοϊκής για τον άνθρωπο έννοιας βλέπε «επιστήμη». Η επιστήμη βοηθάει στην εξέλιξη του ανθρώπου. Άρα ένα πείραμα έχει πάντα καλό σκοπό.

Αυτή σας φαίνεται εξ ορισμού μία αισιόδοξη σκέψη;

Ο Θανάσης Τριαρίδης στο Lebensraum μας αποκαλύπτει ένα κείμενο μαθηματικής ακρίβειας. Lebensraum σημαίνει ζωτικός χώρος. Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται δεν είναι τυχαίες. Τίποτα σε ένα πείραμα δεν είναι τυχαίο. Οι ηθοποιοί Πάνος Ζουρνατζίδης και Σήφης Πολυζωίδης υπό την σκηνοθετική ματιά της Πηγής Δημητρακοπούλου ξεκινάνε στο θέατρο Faust μία σχέση ορισμένη στο χρόνο και στο είδος. Ο κάθε ένας έχει το χαρακτήρα του. Ο Σήφης Πολυζωίδης ανίδεος για την διαδικασία, εμφανίζει μία αφελή σιγουριά που θα επιστρέψει στο πρόσωπό του απειλητικά. Έχει το ρόλο του θύματος που εύκολα χάνει τον έλεγχο. Τον παλμό σε αυτό το παιχνίδι κρατάει περίτεχνα ο Πάνος Ζουρνατζίδης ως διαχειριστής του πειράματος. Άκαμπτος από τις αντιδράσεις του συνομιλητή του, τηρεί την διαδικασία σαν εντολοδόχος παρά το γεγονός ότι φαίνεται να περιπαίζει αυθόρμητα το θύμα του, όταν του δίνεται η ευκαιρία, προκαλώντας αμήχανα το γέλιο του κοινού.   Ευφυές στην σκηνοθετική απόδοση η απόσταση των ηρώων με το κοινό και οι αναπνοές του φωτισμού (Κοραής Δαμάτης). Οι κάμερες αρχικά προβάλουν τα πρόσωπα ενώ οι ίδιοι έχουν γυρισμένη την πλάτη τους στους θεατές. Η απόσταση είναι αρκετά μεγάλη και μοιάζει ασφαλής. Καθώς η σχέση των δύο εμπλεκομένων εξελίσσεται, τα σώματα τους στρέφονται ελαφρώς προς το κοινό αγνοώντας το διακριτικά μέχρι ο χειριστής του πειράματος να δηλώσει έμπρακτα την ύπαρξη των θεατών στην παράσταση. Η σχέση του κοινού με το πείραμα δε θα μείνει εδώ.

Μπορούμε όλοι να καταλάβουμε τη σημασία του ζωτικού χώρου. Μία έννοια που χρησιμοποιήθηκε επεκτατικά προς όφελος του ναζισμού.  Μία έννοια που παραβιάζεται συνεχώς στην καθημερινότητα μας προς όφελος κάποιου. Το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να είναι μία απλή κίνηση όσο και το τράβηγμα μιας σκανδάλης και η εμφύτευση του φόβου ένα αστείο για να ψαρώσουμε. Η σιγουριά της γνώσης και της μόρφωσης νομίζουμε ότι μπορεί να μας προστατεύσει από φασιστικές συμπεριφορές και ναζιστικά κατάλοιπα μα οι ενστικτώδεις αντιδράσεις μας καμιά φορά μπερδεύουν. Το άλλοθι μας συνήθως στρέφεται στο -τι έκαναν οι άλλοι-. Ένας αρκεί για να τον μιμηθούμε. Ξαφνικά μία παράσταση γίνεται πείραμα για εμάς ή και τον διπλανό μας. Λίγες φορές ο θεατής αισθάνεται τόσο ξεκάθαρα εμπλεκόμενος σε μία παράσταση, σαν να εξαπατήθηκε από τους ηθοποιούς όπως ένα πειραματόζωο κατά τη διάρκεια του πειράματος.

Η παράσταση Lebensraum δεν είναι ένα θεατρικό σχόλιο για το γερμανικό παρελθόν είναι ένα τρέχον σχόλιο για την άνοδο φασιστικών δράσεων είτε απαράμιλλα όμοιων του Χίτλερ είτε απομιμήσεις αυτών ακόμα και στην ζωή μας, στην δουλειά, στην οικογένεια, στη γειτονιά και σε κάθε γωνιά αυτής της κοινωνίας.

Η εφαρμογή  της -λογικής- γίνεται συνήθως πιο εύκολα στο κεφάλι κάποιου άλλου, σχολιάζει ο χειριστής του πειράματος και οι επιλογές που μας δίνονται είναι πάντα υπόλογες για τις πράξεις μας με την ψευδέσθηση ότι δεν είχαμε άλλες.

Τίποτα δε πρόκειται να σας βλάψει, μην ανησυχείτε!

Είναι απλά ένα πείραμα.

Κείμενο/ Άννα Κάντα

Πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s