Είδαμε
Σχολιάστε

Αφοπλιστικός Άρης Σερβετάλης στο ρόλο του Ριχάρδου Β’.

Ωραιοπαθής και εγωκεντρικός συστήνεται στο κοινό του σαν θεός  ή ουρανός. Θεωρεί τον εαυτό του μία οντότητα του κόσμου και όχι απλά ενός βασιλείου. Μία ύλη που δεν μπορεί να εξαϋλωθεί από την ύπαρξη καθαυτή. Μία υπερβολή της βασιλικής υπεροψίας χωρίς λέξεις πολλές παρα μόνο με μία. «Εγώ».

[Εγώ. Εγώ. Εγώ. Ο Βασιλιάς.]

Συνεχής ακολουθία κινήσεων των 4 ηθοποιών (Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης,  Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος) σαν απαγγελία δίχως τελείες και κόμματα ακολουθεί τον Άρη Σερβετάλη καθ’ όλη την διάρκεια της παράστασης ακόμα και σε μεγάλες αργές σιωπές.  Όλοι μαζί ή και χωριστά μετακινούνται από το φως στο σκοτάδι και πάλι πίσω με τελετουργικές κινήσεις σε ένα θολό κεκλιμένο τοπίο που ορίζει την κορυφή και την πτώση.

Μία μεγαλειώδης ενσάρκωση του υπερόπτη έφηβου βασιλιά από την μακρόσυρτη φιγούρα του Άρη Σερβετάλη που φαίνεται να ελέγχει πολύ καλά τις σπειροειδείς κινήσεις του σώματος του χωρίς να χάνει τίποτα απ’ τον λόγο του.

Κρεμάμενα μεγάφωνα σχηματίζουν σκιές πλανητών στο ταβάνι της σκηνής.  Μία σκηνή καλυμμένη με αμέτρητα χαλιά που ξεσκεπάζουν μια τεράστια επιφάνεια από πηλό. Πηλός που μοιάζει με χώμα και λάσπη τόσο βρώμικη όσο και οι μηχανισμοί εξουσίας. Οι εμπλεκόμενοι στην αυλή του βασιλιά πλάθουν σταδιακά την σφαίρα του Αγγλικού βασιλείου με τα δάχτυλά τους και την επιδεικνύουν περίτρανα σαν κεκτημένο τους δημιούργημα. Ένας υπέροχος άψυχος συμβολισμός που πέφτει κυριολεκτικά από τα χέρια του βασιλιά Ριχάρδου.

Σκοτάδι παντού.

Η περιγραφή της πτώσης  του βασιλιά δίνεται πολλές φορές στην παράσταση με την πραγματική ενέργεια της λέξης. Ο Άρης Σερβετάλης ως Ριχάρδος Β΄ χάνει σταδιακά την δύναμη να στηρίζεται στα πόδια του όσο οι κόλακες τον καθοδηγούν στα λάθη του. Με μελέτη ακριβείας ο Ριχάρδος κινείται στο χώρο σαν τον Δία κοιτάζοντας πάντα τον περίγυρό του από την μέση και επάνω. Το χρυσό χειροποίητο κολάρο που στηρίζει το βασιλικό κεφάλι του, τον εμποδίζει στην πραγματικότητα να κοιτάξει χαμηλά. Μία μεγαλειώδης ενσάρκωση του υπερόπτη έφηβου βασιλιά από την μακρόσυρτη φιγούρα του Άρη Σερβετάλη που φαίνεται να ελέγχει πολύ καλά τις σπειροειδείς κινήσεις του σώματος του χωρίς να χάνει τίποτα απ’ τον λόγο του.

Μία σκληρή και δομημένη δουλειά που ολοκληρώνει την έννοια της θέασης και διαφοροποιείται ευχάριστα από άλλες θεατρικές σκηνές της πόλης

Η Έφη Μπίρμπα για άλλη μία φορά καταφέρνει να οριοθετήσει ένα performing έργο σαν αλληλουχία εικόνων που συμπληρώνουν την ιστορία. Εικόνες που συνδέονται περισσότερο με την κίνηση παρά με τον λόγο και αυτό φαίνεται πλέον να είναι μία συνειδητή επιλογή, ίσως και στάση καλλιτεχνική που διαφοροποιεί ευχάριστα το θέατρο από αυτό που προβάλλεται συνήθως στις αθηναϊκές σκηνές. Στην σκηνοθεσία της Έφη Μπίρμπα παρατηρούμε την εμμονή σε λέξεις και κινήσεις που δημιουργούν μία επανάληψη χωρίς να περιπλέκουν το νόημα. Εν αντιθέσει φωτίζουν συγκεκριμένες πτυχές του Σαιξπηρικού έργου.  Μία σκληρή και καλά δομημένη δουλειά που πατάει στο φωτισμό του Θύμιου Μπακατάκη ολοκληρώνει την έννοια της θέασης και παραβλέπει ίσως αστοχίες ερμηνευτικές ή εκτελεστικές που μπορεί να βρεθούν τυχαία και να της στερήσουν μία φαινομενική τελειότητα.

Ο Ριχάρδος Β’ είναι ένα σπουδαίο σαιξπηρικό έργο που αυτή τη φορά αποδίδεται σαν πρωτόλειο κείμενο.  Ξαναγράφεται εξ αρχής και πραγματεύεται την κατακρήμνιση ενός βασιλιά που δεν κατέχει στο νου στρατηγικές παρά μόνο υπέρμετρη εκ γεννήσεως αλαζονεία. Η πτώση του είναι συνυφασμένη με την απώλεια του εαυτού του και δεν παίζει το ρόλο της τιμωρίας αλλά της προσωπικής επαναφοράς του. Ένας ήρωας που γίνεται συμπαθής όσο αποσυναρμολογείται στα κομμάτια του.

Κείμενο/Άννα Κάντα

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s