Είδαμε
Σχολιάστε

Βαθιά συναισθηματική παράσταση. Είδαμε την Σοφία Λασκαρίδου στο θέατρο 104

1910, Μόναχο. Αντίθετα από τις επιταγές της κοινωνίας, μια γυναίκα από την Ελλάδα ζει μόνη σε μια μεγαλούπολη του εξωτερικού σπουδάζοντας ζωγραφική.  Αφοσιωμένη πλήρως στην τέχνη της, η Σοφία την ημέρα ζει στο Μόναχο, ζωγραφίζοντας στην σχολή και εκδράμοντας στην βαυαρική εξοχή, απολαμβάνοντας αυτήν της την κατάκτηση, αυτό που αγωνίστηκε για να κερδίσει, αυτό που πάντα κυνηγάει. Τις νύχτες όμως τις περνάει στην Αθήνα. Βηματίζοντας ανάμεσα στους κίονες του Παρθενώνα, περιπατώντας πλάι στον Ιλισό, ρεμβάζοντας στην ακτή του Σκαραμαγκά. Μαζί του. Μαζί με τον Περικλή. Τον άνδρα που άφησε πίσω της όταν έφυγε, τρία χρόνια νωρίτερα, του οποίου όμως η θύμηση δεν την άφησε. Και ξυπνάει πάλι στο Μόναχο και πρέπει να πάει στην σχολή και να κάνει τέχνη κι η καρδιά της είναι τόσο μακριά.

Τον Περικλή τον είχε γνωρίσει έντεκα χρόνια πριν. Κοιτάχτηκαν, σπινθήρισαν τα βλέμματα και αντάμωσαν για πάντα οι ψυχές. Την ζήτησε, αλλά αυτή δεν δέχτηκε, όχι επειδή δεν τον αγαπούσε, αλλά επειδή εξίσου αγαπούσε την ελευθερία της και την τέχνη. Αντί λοιπόν να παντρευτεί, διεκδίκησε, κόντρα στο νομοθετικό πλαίσιο και σε κάθε κατεστημένο, στο οποίο και επιβλήθηκε, να εγγραφεί ως η πρώτη γυναίκα φοιτήτρια στην Σχολή Καλών Τεχνών. Την επιτυχία της αυτή ακολούθησε η υποτροφία στο Μόναχο, αλλά όχι και ο αγαπημένος της, που επέλεξε να μείνει με τον άλλο μεγάλο του έρωτα, την Αττική Γη, και εκεί να την περιμένει.

duduka_laskaridou-4-of-12

Μπορεί, έχει το κουράγιο, να τα παρατήσει όλα και να πάει να τον βρει; Και τι, τελικά, θα βρει;

Η παράσταση Σοφία Λασκαρίδου, μία αγάπη μεγάλη βασίζεται στην πραγματική ιστορία της δυναμικής ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου και του οραματιστή λογοτέχνη Περικλή Γιαννόπουλου. Το κείμενο της παράστασης αντλείται από τα ημερολόγια της ζωγράφου, με καίριες προσθήκες της ομάδας, όπου είναι απαραίτητο για να σχηματίσει ο θεατής πληρέστερη εικόνα για την εποχή. Η σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη βασίζεται στην απλότητα και αφήνει τον λόγο να κυλήσει με όλη την ποιητικότητα και την δυναμική που τον χαρακτηρίζει, χωρίς να ολισθαίνει σε δραματικές ευκολίες και υπογραμμίζοντας απαλά και εύστοχα τα σημεία με χιούμορ και ειρωνία. Η ιστορία των δύο προσώπων μοιράζεται σε έξι ηθοποιούς, τέσσερις γυναίκες και δύο άνδρες, προσφέροντας στον θεατή μια πολυπρισματική εικόνα της αφήγησης των γεγονότων, που άλλωστε εξιστορούνται από την ζωγράφο με απόσταση πενήντα χρόνων. Οι ηθοποιοί αποδίδουν ωραία τα συναισθήματα των προσώπων που υποδύονται, με σοβαρότητα και αξιοπρέπεια, αν και δεν φτάνουν πάντα τον ερμηνευτικό πήχυ που έχουν θέσει· το αποτέλεσμα δεν είναι σε όλες τις στιγμές αυτό στο οποίο είχαν στοχεύσει. Η ιστορία των δύο νέων όμως έχει τέτοια συναισθηματική ένταση, ώστε μηδενίζονται οι όποιες ατέλειες στα οχήματα που μας τον μεταφέρουν και το κοινό κατανύσσεται στην δίνη της μοίρας τους.

duduka_laskaridou-10-of-12

Ο σκηνικός χώρος (Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης) κυκλώνεται και από τις τέσσερις πλευρές από τις θέσεις των θεατών, οι οποίοι παρατηρούν την δράση σε απόσταση αναπνοής από τα πρόσωπα του δράματος. Ο χώρος είναι γυμνός και μαύρος, προορισμένος να συμπληρωθεί φαντασιακά από τον θεατή, από τις εντυπώσεις που του προσφέρει ο λόγος σε συνδυασμό με τα πολύ καλοφτιαγμένα κοστούμια εποχής: μαύρα για τους άνδρες και λευκά για τις γυναίκες, το νυφικό που δεν φόρεσε ποτέ η Σοφία, τα φαντάσματα των αναμνήσεών της. Μόνη εξαίρεση στην ερημιά του σκηνικού, το τετράγωνο κτίσμα με το βαθούλωμα στο κέντρο της σκηνής, ο τάφος, που δεσπόζει και κυριαρχεί σε όλη την διάρκεια του έργου, όπως ο θάνατος κυριαρχούσε στην σκέψη του Περικλή.

Της το είχε πει άλλωστε, ήδη από τον πρώτο καιρό της γνωριμίας τους. Η ηδονή του έρωτα μόνο από την ηδονή του θανάτου αντισταθμίζεται.

Κείμενο/Ελένη Βλαστάρη

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s