Συνεντεύξεις
Σχολιάστε

Κατερίνα Δαμβόγλου: Την Frida στην αρχή την μισούσα

Μεγάλωσε στην Κρήτη και αγάπησε το θέατρο μέσα από μία διαφορετική οπτική. Η μέθοδος Lecoq, που διδάχτηκε στην Αγγλία και ακολουθεί στις παραστάσεις της, ήταν η αφορμή να γνωρίσει τον Robin Beer, τότε συμφοιτητή της και τώρα πια σύντροφο στη ζωή και στο θέατρο. Μαζί μετακόμισαν στην Ελλάδα όπως λέει και η ίδια  γιατί το Λονδίνο ήταν ασύμφορο.

Δυο τους έφτιαξαν την ομάδα Fly Theatre και έγιναν γνωστοί από την παράσταση «Αγγελική» που γνωρίσαμε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η μέθοδος Lecoq που πρεσβεύουν και χρησιμοποιούν στις παραστάσεις τους σχετίζεται με την χρήση του σώματος ως ένα όργανο, ενίοτε και το μοναδικό.

Λίγες μέρες πριν ξεκινήσει η νέα τους δουλειά στο θέατρο 104 με θέμα την Frida Kahlo απαγάγουμε την Κατερίνα Δαμβόγλου  και μαθαίνουμε μυστικά της παράστασης.

_ZRG8888_1s

Θέλεις να μας αποκαλύψεις πως ξεκίνησε η Φρίντα να γίνεται αυτό που θα δούμε;

Πολύ απλά. Στην αρχή  έβαλα τρία λουλούδια, έβαψα το φρύδι μου, έβαλα ογδόντα βραχιόλια, δέκα δαχτυλίδια. Έβαλα φούστες. Έβαλα τα πάντα. Τα έβαλα όλα και με κοίταγα στον καθρεφτη. Αργότερα διάβαζα αυτοβιογραφίες της και τραβάγαμε με κάμερα. Το μόνο που ξέραμε εξ αρχής ήταν ότι θα είχαμε στην παράσταση προβολή εικόνων. Το ένα έφερε το άλλο και φτάσαμε εδώ.

 

Τι είναι αυτό που σε εκπλήσει στη ζωή της Φρίντα;

Η Φρίντα είναι ένας άνθρωπος γεμάτος λάθη και αυτό με ενθουσιάζει. Λάθος μεγάλο ήταν η σειρά εγχειρήσεων που έκανε. Ήταν αχρείαστες από ένα σημείο και μετά. Εθίστηκε. Ο σωματικός της πόνος προερχόταν από ψυχικό πόνο. Της το έλεγε και ο γιατρός που την κούραρε στο Σαν Φραντσισκο μετα τη δολοφονία του Τρότσκι. 

Ξέρεις Φριντάκι, της έλεγε, δεν έχεις κάτι. Ξεκίνα να είσαι ευτυχισμένη. 

Προκαλούσε στον εαυτό της τον πόνο για να τραβήξει ίσως την προσοχή του Ντιέγκο. Και αυτό δεν είναι κάτι που θα το δεις ευκολά γραμμένο στις βιογραφίες της. Όπως δεν θα δεις επίσης εύκολα τις απόπειρες αυτοκτονίας της. Ούτε τις ερωτικές της συναναστροφές με γυναίκες.

Η γυναίκα αυτή ήταν μια περσόνα. Ήταν ο εαυτός της όταν ντυνόταν και έβγαινε έξω; Δεν γνωρίζουμε τι ήθελε να κρύψει πέρα από τη σωματική της αδυναμία και κατά πόσο χάθηκε σε αυτή της την εικόνα.

 

_ZRG8860s

Πες μου αλήθεια, την Φρίντα την συμπαθείς;

Ομολογώ ότι στην αρχή την μισούσα! Την  μισούσα εξαιτίας του δικού μου μονόφρυδου. Είχα και εγώ χαρακτηριστικά όπως πολλά κορίτσια του μεσογειακού κλίματος. Η μητέρα μου λοιπόν μου έδειχνε εικόνες της Φρίντα λέγοντας μου πόσο όμορφη είναι. Φυσικά δεν την πίστεψα ποτέ.

Ότι και να  έκανα, όπως και να ντυνόμουνα πάντα υπήρχε ένα σημείο ομοιότητας. Στην εφηβεία ήμουνα μόνο άρβυλο και τζιν αλλά με κάποιο τρόπο πάντα εμφανιζόταν κάποιος να ρωτήσει, ξέρεις με ποια μοιάζεις;  Σιγά σιγά με τα χρόνια το αποδέχτηκα και φτάνοντας στο καιρό που κάνουμε θέατρο με τον Robin, σκέφτηκα να η καλύτερη στιγμή να ξορκίσω τη σκιά της Φρίντα. Ναι λοιπόν το ξέρω! Την έχω κάνει την Φρίντα. Την αγαπώ ή θα συνεχίσω να την μισώ. 

 

 Ντιέγκο Ριβιέρα. Τι παραπάνω ξέρεις για την σχέση τους;

Ο Ντιέγκο ήταν μεγάλο κομμάτι και βάσανο στη ζωή της.  Παρόλο που άφηνε τον εαυτό της να πληγώνεται από τον Ντιέγκο Ριβιέρα, σε συνεντεύξεις έλεγε πόσο καλός είναι και πόσα έχει προσφέρει στο κόσμο.

Η ίδια όμως άλλαζε εραστές γιατί  προσπαθούσε να ισορροπήσει μέσα της το κενό που δημιουργούσε ο Ντιέγκο με τα ξενοπηδήματά του. Υπάρχουν υποψίες ότι ο Ντιέγκο δεν μπορούσε να την καλύψει σεξουαλικά. Ήταν πολύ μεγαλύτερος της σε ηλικία άλλωστε και είχε περάσει και καρκίνο του προστάτη. Δεν ξέρουμε και αυτός με ποιο κίνητρο βούταγε έτσι σε όποια γυναίκα πέρναγε από μπροστά του.

 

_ZRG8931_1s

 

Θέλω να μου σχολιάσεις λίγο το στυλ της Φρίντα και τον ρόλο της σαν γυναίκα.

Ηταν φοβερά προκλητική γυναίκα. Φλογερή θα την έλεγα. Από παιδί είχε έντονες εκρήξεις θυμού. Για την γενιά της μητέρας της θεωρούνταν ασχημόπαπο. Δεν ντυνόταν σαν ντελικάτο κοριτσάκι. Ο πατέρας της την έσπρωχνε στον αθλητισμό, έτρεχε, κολυμπούσε, έπαιζε μποξ. Ήταν ένα κλασσικό αγοροκόριτσο.

«Eίδα την κόρη σου να τρέχει με το ποδήλατο με το κοντό της το μαλλί, αίσχος»

Από την δική της την γενιά και μετά, δηλαδή από την γενιά των Μεξικανιδάδ όπου αρχίζει το κομμουνιστικό κίνημα να εδραιώνεται ως κάτι ελεύθερο και να μαθαίνει στα παιδιά να κοιτάζουν γύρω τους και να παίρνουν ότι υπάρχει στο Μεξικό από παράδοση και χρώματα, η Φρίντα γίνεται όμορφη.

Εκεί μπλέκεται το αποικιοκρατικό με αυτό που λέμε χωριάτικο στυλ. Το μαλλι λοιπόν αλα αποικιακά με χωρίστρα στη μέση και με μία ωραία σινιόν πίσω. Τα κολιέ από πέτρες και τα χρώματα στα ρούχα. Όλα αυτά όμως ήταν γενικότερα η μόδα. Δεν τα ξεκίνησε η Φρίντα. Η Φρίντα έπαιξε και πειραματίστηκε με πολλά μέχρι να καταλήξει κάπου. Ντυνόταν ας πούμε σαν άντρας, κάτι εντελώς επηρεασμένο από την μποέμ εποχή και τους Γάλλους. Η Φρίντα έπαιρνε κάποια στοιχεία λοιπόν από τη μόδα και άρχιζε να τα εμπλουτίζει για να αρέσει πού; Στον Ντιέγκο φυσικά.  Έπλεκε τα μαλλιά με περίεργους τρόπους, έβαφε τα φρύδια της, το μουστάκι της. Αυτά όμως όλοι ξέρουμε ότι υπάρχουν και στην Ελλάδα και στο Ιράν και τότε θεωρούνταν και προσόν.  Βλέπουμε λουλούδια και λέμε Φρίντα. Δεν είναι μόνο Φρίντα. Λουλούδια έχουμε από την Ουκρανία μέχρι την Κάρπαθο. Απλά η Φρίντα ήταν καθηλωτική και η εικόνα της πλέον πιο γνωστή από την περσόνα της και από τους πίνακές της. Έχει γίνει στερεότυπο και αποτυπώνεται παντού. Έχω δει το πρόσωπο της Φρίντα μέχρι και σε μαξιλάρι κεντημένο.

 

Οι πίνακές της σου αρέσουν;

Μου θυμίζουν παιδικές ζωγραφίες που πάντα κρύβεται μία ιστοριούλα γύρω από την ζωγραφιά.  Πολλές φορές δεν κοιτάω καν το πρόσωπό της. Κοιτάω τα ζώα γύρω της, τα μαλλιά της. Την κορδέλα της που κάπου οδηγεί. Ο αγαπημένος μου πίνακας είναι αυτός με τα πέλματα της στην μπανιέρα. Ξέρω ότι ζωγραφίζει σκληρά πράγματα αλλά δεν νομίζω ότι έχουν να κάνουν με την ίδια. Ίσως προσπαθεί να προκαλέσει τον οίκτο και τον θαυμασμό του Ντιέγκο.  Τεχνικά δεν ήταν από τους καλύτερους ζωγράφους κι αυτό το ήξερε. Απλά βγάζουν συναισθήματα οι πίνακές της και μπορείς να τους πεις ρεαλιστικούς και σουρεαλιστικούς, ότι προτιμάς.

Μου αρέσουν. Είναι ειλικρινείς και παιχνιδιάρικοι. Τώρα που την γνωρίζω καμιά φορά σκέφτομαι:   Γελάς Φρίντα με αυτό που παρουσιάζεις αλλά τώρα ξέρω τι βρίσκεται από πίσω.

_ZRG8862_1s

Σ’ έχει επηρεάσει καθόλου αυτό τον καιρό που την μελετάς και την υποδύεσαι;

Η Φρίντα είναι φοβερά ασταθής. Πιστευώ ότι θα με διαλύσει μέχρι το τέλος της παράστασης γιατί θα υποφέρει πολύ. Παρόλα αυτά διασκεδάζω λίγο μαζί της γιατί πέρα από τα λάθη της και το γεγονός ότι οδήγησε τον εαυτό της σε πρόωρο θάνατο, δεν θρηνολογεί.

Δεν ηταν το ατύχημα με το τράμ, ούτε οι απανωτές εγχειρήσεις. Είχε πραγματικά μία εκφυλιστική ασθένεια που της παραμόρφωνε την σπονδυλική στήλη και στο τέλος εξαιτίας αυτού χάνει και το πόδι της. Το δεξί της πόδι ήταν το αδύναμο, το κοντό και αυτό για το οποίο υπέφερε. Ήταν όμως και ο λόγος που σχεδίασε μόνη της το πρόσθετο μέρος της, ακόμα και την μπότα της με το κουδουνάκι επάνω. Έκανε δηλαδή κάπως τον πόνο της χαρά.

Εμένα προσωπικά με κάνει να κοιτάω αισιόδοξα. Ξέρω ότι την ήθελε τη ζωή της απλά έχασε την βάση της. Ήταν δυνατή και βούταγε στα πάθη της. 

 

Τι θα δούμε στo Θέατρο 104 ;

Αυτό που θέλει να δει ο κόσμος για την Φρίντα Καλο, αυτό που θέλει να ξανακούσει πάλι και πάλι θα υπάρχει στην παράσταση σίγουρα. Θέλουμε όμως να βάλουμε και μία αλήθεια παραπάνω, που μπορεί να είναι λιγότερο ευπαρουσίαστη…

 Θέλεις λοιπόν να δεις την Φρίντα μεθυσμένη; Είσαι έτοιμος να δεις το είδωλό της να ξεφτιλίζεται;

_ZRG8942_1s

H παράσταση «Frida κι άλλο» κάνει πρεμιέρα στις 19 Οκτωβρίου και θα παίζεται κάθε Πέμπτη στο θέατρο 104, Ευμολπιδών 41 Γκάζι.

 Η Κατερίνα Δαμβόγλου αναλαμβάνει το ρόλο της Μεξικανής ζωγράφου και Ο Robin Beer  δημιουργεί ζωντανά ήχο και βίντεο πλάθωντας τον κόσμο γύρω της. Με προβολή και ζωντανό βίντεο  θα εξερευνούμε την ιστορία της Frida, τους φυσικούς περιορισμούς και τον πόνο που την ώθησαν να δημιουργήσει έναν κόσμο που κυριαρχείται από κίνηση και ζωή.

Μην την χάσετε!

 

Επιμέλεια συνέντευξης | Άννα Κάντα
Φωτογράφηση|Μιχάλης Ζόργιας
Παραγωγή| Duduka Theater

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s