Είδαμε, Προτάσεις
Σχόλια 10

Μία απάτη που θα απολαύσετε και θα σας κάνει να γελάσετε. Είδαμε το Γκλουμ στο θέατρο 104.

Ήδη από το ευρηματικό trailer που κυκλοφόρησε διαδικτυακά πέρσι, πρώτη χρονιά του ανεβάσματος του ГЛУМ από την ομάδα C for Circus, καταλάβαινε κανείς ότι έχει να κάνει με μια φρέσκια, ζωντανή, και (οπωσδήποτε) κωμική παράσταση. Εξάλλου, το ίδιο το θέμα του έργου, η με κάθε τρόπο κοινωνική αναρρίχηση του μικρο-απατεώνα, τυχοδιώκτη Γκλούμωφ, προσφέρεται για κωμωδία · ο Γκλούμωφ είναι ένας ήρωας καθημερινός, γνήσια κωμικός και αναγνωρίσιμος σε κάθε εποχή, παρόλο που βγαίνει από σελίδες που γράφτηκαν πριν σχεδόν 170 χρόνια, ενώ το ίδιο μπορεί κανείς να πει και για τους χαρακτήρες  που των πλαισιώνουν.

Το «Ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Ρώσου δραματουργού Αλεξάντρ Οστρόφσκι αποτέλεσε μια εξαιρετική πρώτη ύλη για να ξεδιπλωθεί μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση από την ομάδα C for Circus. Το λιτό και εύκολα μεταμορφώσιμο σκηνικό, παρότι σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί σκηνική ευκολία, εδώ λειτουργεί άψογα εξαιτίας της εξαίρετης κίνησης των ηθοποιών, κάτι που εξάλλου χαρακτηρίζει το σύνολο της παράστασης. Τα δε κουστούμια, μάλλον αποτελούν μια παιχνιδιάρικη ματιά στα στερεότυπα που έχουν διαμορφωθεί στο δυτικό μυαλό για την εν γένει εικόνα του ρωσικού πολιτισμού. Αυτή η αντιμετώπιση γίνεται φανερή και από την ευφυέστατη επιστράτευση του ρωσικού λαϊκού τραγουδιού Κορομπέινεκι ως μουσικού θέματος της παράστασης – δεν είναι άλλο από το κλασσικό θέμα του Τέτρις της Νιντέντο.

Το πολύ σφιχτό δέσιμο της ομάδας είναι δεδομένο – είναι χαρακτηριστικό πως τόσο η σκηνοθεσία, όσο και η δραματουργική επεξεργασία, οι διαδικασίες δηλαδή που μεταμόρφωσαν το «Ημερολόγιο ενός απατεώνα» σε ГЛУМ,  υπογράφονται συλλογικά, ως C for Circus. Αν κανείς σκεφτεί ότι ο πυρήνας του ГЛУМ, πίσω από την κωμωδία, δεν είναι παρά το ψεύδος και η απάτη (αυτό άλλωστε σημαίνει και ο τίτλος της παράστασης, αλλά και το επώνυμο του βασικού χαρακτήρα) που φωλιάζουν στις διαπροσωπικές σχέσεις, η κυριαρχία του «φαίνεσθαι» έναντι του «είναι», καθώς και η κενότητα και η ματαιοδοξία που απαντώνται σε διάφορες κοινωνικές θέσεις, η συλλογική, ομαδική δουλειά του ГЛУМ δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα αντίθεση – μια σφιχτοδεμένη ομάδα που μέσω της συλλογικής δουλειάς ανεβάζει με πρωτοτυπία μια παράσταση που πραγματεύεται μια ομάδα ανθρώπων που κυλιούνται συνεχώς όλο και βαθύτερα στο ψεύδος, ανίκανοι να δράσουν συλλογικά κάτω από οποιαδήποτε συνθήκη.

Τα επικαιρικά στοιχεία που εισάγει στο έργο η ομάδα C for Circus είναι περιορισμένα, αλλά εξαιρετικά εύστοχα και εν τέλει υπηρετούν τον κωμικό χαρακτήρα της παράστασης – εξάλλου το «Ημερολόγιο ενός απατεώνα» είναι ένα θεατρικό έργο με μεγάλη παράδοση διασκευών και –  ιδιαίτερα – επικαιροποιήσεων. Ακόμα και οι δύο πιο έντονες παρεκβάσεις, είναι τόσο καλά δουλεμένες και εκπέμπουν τόση φρεσκάδα και ταλέντο, που εντάσσονται στο κλίμα του ГЛУМ χωρίς να προκαλούν αμηχανία.

Όλοι οι ηθοποιοί της ομάδας, σε πολλαπλούς ρόλους οι περισσότεροι, ζωντανεύουν με μεγάλη επιτυχία το κλίμα και το πνεύμα του κειμένου, ακροβατώντας με επιτυχία μεταξύ κωμικής υπερβολής και καρικατούρας, μεταμορφώνοντας  τους εαυτούς από λεπτό σε λεπτό, ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε χαρακτήρα τους. Χωρίς κανένα μέλος της ομάδας να υστερεί, ιδιαίτερη μνεία μπορεί να γίνει για τον πολύ καλό Νικόλα Παπαδομιχελάκη, καθώς και οι δύο χαρακτήρες που υποδύεται συγκαταλέγονται ανάμεσα στις δυνατότερες κωμικές στιγμές της παράστασης  · ιδιαίτερα στον πολιτικό Κρουτίτσκι, ο Παπαδομιχελάκης εντάσσει με μεγάλη επιτυχία παλαιότερες κωμικές μανιέρες στο σήμερα, φτιάχνοντας έναν αξιομνημόνευτο χαρακτήρα.

Στην Ρωσία του 1850, το «Ημερολόγιο ενός απατεώνα» έφερε μπελάδες στο δημιουργό του, ο οποίος υποχρεώθηκε να αλλάξει το πικρό του τέλος προς το ηθικότερο και κομφορμιστικότερο · στην Αθήνα του 2017, το ГЛУМ αποτελεί μια ζωντανή, πάλλουσα κωμωδία, που βρήκε – και συνεχίζει να βρίσκει – το κοινό της.

Κείμενο|Γιώργος Θάνος

1

Η Duduka σας δίνει την ευκαιρία να δείτε την χαρισματική αυτή παράσταση και να μας πείτε αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε με όσα γράφτηκαν και ειπώθηκαν γι’ αυτήν.

Αφήστε το σχόλιο σας στο τέλος του άρθρου

και

κερδίστε μία διπλή πρόσκληση

για αυτή την Παρασκευή 1/12/2017 στις 21:00.

Θέατρο 104: Ευμολπιδών 41, Γκάζι, 11854 Αθήνα

Καλή Επιτυχία!

(Οι νικητές θα ενημερωθούν μέσω email για τις προσκλήσεις τους

μέχρι την Παρασκευή το πρωί)  

Advertisements

10 Comments

  1. ΜΑΡΙΑ ΧΑΛΟΦΤΗ says

    Όλα αυτά που μόλις διάβασα,πραγματικά μου κίνησαν την περιέργεια και με ιντριγκάρισαν..Θα ήθελα ,λοιπόν,μια πρόσκληση,για να δω αυτή την παράσταση και να κρίνω ιδίοις όμμασι…εννοείτε θα σας γράψω τη γνώμη μου.Σας ευχαριστώ πολύ!

    Μου αρέσει!

  2. Sofia Katsiki says

    Την είδα και ειλικρινά απογοητεύτηκα. Ο πρωταγωνιστής μάταια προσπαθούσε να αυτοσαρκαστεί. Δεν το έχει καθόλου. Το κείμενο φάνηκε να μην πατάει σταθερά. Το storytelling εμπαζε συχνά και τα αστεία μόνο αμηχανία έφερναν. Οι δύο σκηνές που υποτίθεται έπρεπε να βγάλουν γέλιο ήταν άκυρες και δεν ταίριαζαν στο υπόλοιπο ύφος. Πολύ τραλαλα και καθόλου έξυπνο χιουμορ. Αξιζε το ενδυματολογικό, τα σκηνικά και ο ηθοποιός που έπαιζε τον Κρουτίσκι.

    Μου αρέσει!

  3. Νίκος Ηλιόπουλος says

    Δυστυχως αλλη μια περιπτωση που οι συμπρωταγωνιστες κλεβουν την παρασταση. Καλη προσπαθεια σε γενικες γραμμες αλλα θα μπορουσαν να εχουν αποφευχθει τα σεφερλικου τυπου σχολια καθως δεν εξυπηρετουσαν το χιουμοριστικο χαρακτηρα του κειμενου. Επιπλεον, αν συνεχιστει η παρασταση και για αλλες σεζον, μια ανακαταταξη στους ρολους κ δη τον πρωταγωνιστικο ισως να κρινεται απαραιτητη.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s