Συνεντεύξεις
Σχολιάστε

Η θεατρική και η ψυχαναλυτική διαδικασία είναι συγγενείς. Συνέντευξη με τον Φίλιππο Μέντες Λάζαρη.

 

Γιατί Flavio Goldman και γιατί «οι επιβάτες» ;

Γνωρίζω τον Φλάβιο Γκόλντμαν τέσσερα χρόνια τώρα μέσω της βραζιλιάνικης πρεσβείας, κι έχουμε συνεργαστεί πολύ καλά σε άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επειδή είναι και άνθρωπος του θεάτρου έχουμε πολλά κοινά και γίναμε γρήγορα φίλοι. Ο Φλάβιο έχει -λόγω επαγγέλματος- ταξιδέψει πολύ και παρακολουθήσει θέατρο σε διάφορες χώρες.

Προσωπικά μ’ ενδιαφέρει ιδιαίτερα η σχέση με το χρόνο. Πώς ξαφνικά η επιτάχυνση της καθημερινότητας που επιβάλει η εποχή, η ανάγκη ελέγχου του χρόνου μας, των σχέσεων, της εικόνας μας, η επιταγή να διαχειριζόμαστε ακατάπαυστα τον εαυτό μας και να εκφραζόμαστε διαρκώς πριν προλάβουμε να σκεφτούμε, ξαφνικά αποσταθεροποιείται και επιβραδύνεται με τον εγκλεισμό των πρωταγωνιστών στο ασανσέρ. Τι συμβαίνει όταν αναγκάζονται να κοιτάξουν μέσα τους και να βγουν από τους προκαθορισμένους ρόλους τους.

Ο Φλάβιο ήταν παρών σε όλη τη διαδικασία με τις πρόβες και ήταν επίσης πολύ ανοιχτός στο διάλογο και σε επεμβάσεις. Είναι μια πολυτέλεια να έχεις κοντά σου τον συγγραφέα.

Ασανσέρ και εγκλωβισμός είναι τα όρια της σχέσης των δύο ηρώων; 

Η σύμβαση αυτή που οριοθετεί τη σχέση τους εκλείπει στο έργο και αυτό λειτουργεί απορρυθμιστικά: αναδύονται φόβοι και αγωνίες, ρόλοι και όρια επαναπροσδιορίζονται, οι ισορροπίες και οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν.

Ο Φλάβιο (ο συγγραφέας) είχε φανταστεί ένα ευρύχωρο ασανσέρ, όπως τα συναντά κανείς συνήθως στα πολυώροφα κτίρια της Βραζιλίας. Εγώ με το σκηνογράφο μου, τον Μανώλη Ηλιάκη, επιλέξαμε να φτιάξουμε ένα ασφυκτικό, μικρό, «ελληνικό» ασανσέρ και νομίζω πως αυτή η πραγματική χωρική πίεση δυσκολεύει μεν αλλά απελευθερώνει τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών.

 

Το έργο «Οι Επιβάτες»  έχει εθνική ταυτότητα λόγω της βραζιλιάνικης καταγωγής του;

Οι Επιβάτες ήταν μια μεγάλη έκπληξη για μένα. Το έργο έχει παιχτεί με μεγάλη επιτυχία στη Βραζιλία αλλά τα ζητήματα που θίγει μας αφορούν όλους. Δεν μπορώ να ξέρω τι σκέφτηκαν οι θεατές στην Βραζιλία. Το κείμενό είναι κείμενο ανοιχτό που επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες. Θίγονται ευρύτερα ζητήματα εξουσίας, εμπιστοσύνης και ταυτότητας ενώ θεματοποιείται η φύση της ψυχαναλυτικής διαδικασίας και οι ομοιότητές της με το θέατρο.Οι Επιβάτες είναι ένα πολυδιάστατο έργο που μας αγγίζει σήμερα ανεξαρτήτως γεωγραφικού πλάτους.

 

Πιστεύετε ότι χρειάζονται όρια ανάμεσα στον θεραπευτή και θεραπευόμενο;

Δεν είμαι ειδικός στην ψυχανάλυση. Απ΄όσο ξέρω οι όροι της ψυχαναλυτικής διαδικασίας όσο και αν ποικίλουν από σχολή σε σχολή θέτουν κάποια όρια στο πλαίσιο αυτών των ρόλων και ακριβώς αυτά διακυβεύονται στην κατάσταση εγκλωβισμού στο ασανσέρ της παράστασης.

 

Εσείς έχετε δοκιμάσει την εμπειρία της ψυχανάλυσης- ψυχοθεραπείας;

Δεν έχω κάνει ψυχανάλυση και δεν αισθάνομαι την ανάγκη να το κάνω ίσως επειδή το θέατρο είναι το δικό μου μέσο. Ερχόμενος αντιμέτωπος με διάφορους ρόλους γνωρίζω τον εαυτό μου, βγάζω τις νευρώσεις μου, ελέγχω την τρέλα μου. Ο ηθοποιός ψάχνεται διαρκώς τόσο σε ψυχικό όσο και σε σωματικό επίπεδο. Και με αυτήν την έννοια θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι η θεατρική και η ψυχαναλυτική διαδικασία έχουν συγγένειες.

Υπάρχει το θέατρο στη ζωή των Βραζιλιάνων κι αν ναι με ποιο τρόπο; 

Υπάρχει στο Ρίο όπου μεγάλωσα (στο Σάο Πάολο ακόμη περισσότερο) αλλά επειδή είναι μια πόλη που σε ωθεί να ζεις έξω, στους ανοιχτούς χώρους της υπαίθρου έχουμε περισσότερο παραστάσεις δρόμου. Επιπλέον το Ρίο έχει μια πολύ ισχυρότερη μουσική και μουσικοθεατρική παράδοση και λιγότερο αμιγώς θεατρική.

Γιατί επιλέγετε να βρίσκεστε Ελλάδα και όχι Βραζιλία;

Ο πατέρας μου ήταν ‘Έλληνας που έφυγε με τον Εμφύλιο. Όταν ήρθα για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1997 αισθάνθηκα αμέσως μια οικειότητα με το ελληνικό ταπεραμέντο. Πράγμα που δεν είχα αισθανθεί στην Πορτογαλία — τόπο καταγωγής της μάνας μου. Βρήκα εδώ μια μακρά θεατρική παράδοση και μια ζωντανή θεατρική σκηνή. Εκτός αυτού ήθελα  να απομακρυνθώ από την προβληματική  κατάσταση στη Βραζιλία, με τις ακραίες κοινωνικές διαφορές, τη βία, τη διαφθορά και όλα τα γνωστά προβλήματα. Άλλωστε η γυναίκα μου είναι Ελληνίδα και έχουμε φτιάξει τη ζωή μας εδώ.

 

 

 

Ελληνικό θέατρο και Έλληνες δημιουργοί ;

Tώρα περνάω μια περίοδο που ασχολούμαι με λατινοαμερικάνικα έργα. Μ΄ενδιαφέρει αυτό γιατί οι Έλληνες δεν γνωρίζουν το θέατρο της Βραζιλίας και βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μεσολαβητή ανάμεσα στους δύο πολιτισμούς. Όσο για το ελληνικό θέατρο δεν χωράει αμφιβολία για τη σημασία του αρχαίου θεάτρου, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ σε αυτό. Σήμερα, ωστόσο, παρά τις πάμπολλες θεατρικές παραστάσεις το επίπεδο δεν είναι πάντα ποιοτικό.

Marilia_Fotopoulou_2__ (5)

 

Ο Φίλιππος Μέντες Λάζαρης σκηνοθετεί την παράσταση «Οι Επιβάτες» του Βραζιλιάνου Flavio Goldman στο Studio Μαυρομιχάλη  (Μαυρομιχάλη 134). Κάθε Δευτέρα στις 21.00. Διάρκεια: 80 λεπτά

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s