Είδαμε
Σχολιάστε

Όταν οι νέοι του 21ου αιώνα συναντούν τον Ρωμαίο και Ιουλιέτα του 16ου αιώνα.

Πρωινό συννεφιασμένης Παρασκευής και 200 περίπου έφηβοι στην οδό Πατησίων γελάνε, καπνίζουν, βγάζουν selfies, γκρινιάζουν ότι πεινάνε… Τα γνωστά δηλαδή πριν από μια εκπαιδευτική επίσκεψη. Όχι όμως μια τυχαία επίσκεψη. Θα παρακολουθήσουν σαιξπηρική τραγωδία, λίγο διαφορετική αλλά σαιξπηρική τραγωδία. Ας τρέξουμε λίγο το χρόνο και ας τους παρατηρήσουμε δυο ώρες μετά στο ίδιο σημείο, στην οδό Πατησίων. Τα γέλια παραμένουν, η γκρίνια επίσης και εννοείται οι selfies. Κάτι όμως  έχει αλλάξει… Τα παιδιά αυτά, μαθητές ενός «δύσκολου» σχολείου μιας «δύσκολης» γειτονιάς της Αττικής, βαπτίστηκαν λίγη ώρα πριν στην κολυμπήθρα της θεατρικής μέθεξης. Μαγεύτηκαν από το θέατρο, από το λόγο του Σαίξπηρ, από την καταπληκτική δουλειά μιας ομάδας νέων ανθρώπων, της ομάδας Ιδέα που εδώ και πέντε χρόνια παρουσιάζει με αμείωτο μεράκι το πιο γνωστό έργο του μεγάλου δραματουργού, Ουίλιαμ Σαίξπηρ, «Ρωμαίος και Ιουλιέτα».

Μόνο που αυτός ο Ρωμαίος και αυτή η Ιουλιέτα είναι μόνο για δύο, για τον Κωνσταντίνο Μπιμπή και την Αθηνά Μουστάκα, τους δύο υπερταλαντούχους ηθοποιούς που καλούνται να παρουσιάσουν επί σκηνής όλα τα πρόσωπα του έργου, σε ένα ξέφρενο παιχνίδι παρενδυσίας, εναλλαγής μορφασμών και ηχοχρωμάτων, ένα αληθινό θεατρικό πανηγύρι. Ακροβατώντας ανάμεσα σε ποικίλα θεατρικά είδη, παντρεύοντας το κωμικό με το τραγικό, στηριζόμενοι κατεξοχήν στον αυτοσχεδιασμό, οι συντελεστές της παράστασης κατορθώνουν να αποδώσουν το βαθύτερο νόημα του ελισαβετιανού θεάτρου ότι η θεατρική σκηνή είναι η μεταφορική απεικόνιση της ζωής. Επομένως το θέατρο αφορά όλους, μικρούς και μεγάλους, καταρτισμένους και μη, πλούσιους και φτωχούς.

Μαζί με τους δύο πρωταγωνιστές, συμπρωταγωνιστής, σύντροφος και εμπνευστής, ο μουσικός –τον οποίο υποδύεται ο ίδιος ο Κώστας Γάκης- ντύνει μουσικά την παράσταση αλλά κυρίως λειτουργεί ως αναπόσπαστο κομμάτι της. Δεν μπορεί κανείς να φανταστεί το συγκεκριμένο εγχείρημα χωρίς ζωντανή μουσική κάθε είδους μάλιστα:  έντεχνο, χιπ χοπ και ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί.

Μαζί με τη μουσική, τα λειτουργικά κοστούμια και σκηνικά της Έλλης Λιδωρίκη συντείνουν στον ίδιο στόχο: Με απλά υλικά, με αγάπη για τους νέους, χωρίς καμία διάθεση για εκζήτηση το θέατρο να έρθει κοντά στους ανθρώπους του σήμερα, να τους μυήσει στη μορφοποιό τέχνη της μίμησης και να τους κάνει να ανακαλύψουν «τον πιο βαθύ, τον πιο παράλογο, τον πιο ακραίο, τον πιο θνησιγενή, τον πιο ποιητικά γελοίο έρωτα όλων των εποχών.»

Επομένως, αυτός ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα δεν αφορά τους δύο μόνο, αφορά όλους όσους τους παρακολουθούν και κυρίως τους έφηβους, των οποίων οι ευαισθησίες, καλά κρυμμένες πίσω από γυαλιά ηλίου – καθρέφτες και ύφος μπλαζέ, αγγίζονται από τον έρωτα των δύο νέων του 16ου αι. Όταν ο Ρωμαίος αναφωνεί ότι το χρυσάφι καταστρέφει τους ανθρώπους, οι μαθητές που συναντήσαμε στην οδό Πατησίων θα χειροκροτήσουν με ενθουσιασμό και ο Ρωμαίος θα σταματήσει το μονόλογό του και θα χαμογελάσει… Όταν η παραμάνα θα φλερτάρει με τον επί σκηνής μουσικάντη, τα ίδια παιδιά θα γελάσουν μέχρι δακρύων και όταν οι δύο τραγικοί ήρωες θα ανταλλάσσουν τρυφερά λόγια αιώνιας αγάπης, όλο το θέατρο θα σωπάσει.

Βγαίνοντας από το θέατρο, συνοδεύοντας τους έφηβους της γενιάς του I-phone, του χιούμορ του Σεφερλή, του σκληρού χιπ χοπ, χαμογελώ με νόημα και με μια συνομωτική διάθεση: Μάλλον τα καταφέραμε, η ομάδα Ιδέα, οι εκπαιδευτικοί (και ας μας λιθοβολούν) αλλά κυρίως ο Σαίξπηρ και αυτά τα παιδιά άκουσαν και ένιωσαν μέχρι τα μύχια της καρδιάς τους τα μαγικά λόγια: «Ο θάνατος θα’ρθει και θα’χει τα μάτια σου. Θάνατε δε σε φοβάμαι πια σαν κοιτώ τα μάτια σου.»

ΥΓ: Μετά το τέλος της παράστασης, μια μαθήτρια της Α’ Λυκείου μας πλησίασε και είπε αυτολεξεί: «Σας ευχαριστώ πολύ γι΄αυτό που κάνατε σήμερα για μένα».

Κείμενο| Βάσω Σπυροπούλου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s